Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(3186)
IBUK Libra
(77)
Wolne Lektury
(44)
Forma i typ
Książki
(3167)
Proza
(780)
E-booki
(121)
Publikacje popularnonaukowe
(120)
Poradniki i przewodniki
(102)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(100)
Publikacje dydaktyczne
(61)
Publikacje naukowe
(54)
Komiksy i książki obrazkowe
(40)
Publikacje fachowe
(39)
Audiobooki
(30)
Publikacje religijne
(22)
Poezja
(20)
Druki ulotne
(6)
Gry i zabawki
(5)
Publikacje informacyjne
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Komiks
(1)
Książka
(1)
Nuty
(1)
Powieść
(1)
Dostępność
dostępne
(3561)
wypożyczone
(431)
tylko na miejscu
(284)
nieokreślona
(20)
Placówka
Biblioteka Główna-Wypożyczalnia
(758)
Biblioteka Główna-Czytelnia
(295)
Biblioteka Główna-Oddział dla dzieci
(1379)
Filia nr 1
(1025)
Filia nr 2
(1)
Filia w Choczni
(468)
Filia w Wysokiej
(370)
Autor
Ruus May Lis (1968- )
(53)
Ruus May Lis (1968- ). Córka hycla
(53)
Disney Walt (1901-1966)
(43)
Mosek Katarzyna
(41)
Byczek Zuzanna
(40)
Bourgeois Paulette (1951- )
(31)
Marlier Marcel (1930-2011)
(30)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(28)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(24)
Clark Brenda
(24)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(23)
Zarawska Patrycja (1970- )
(19)
Kowalska Dorota
(18)
Fabisińska Liliana (1971- )
(17)
Szal Marek
(17)
Zubrzycka Elżbieta (1954- )
(17)
Jennings Sharon (1954- )
(16)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(16)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(15)
Beaumont Émilie (1948- )
(14)
Sekuła Aleksandra
(14)
Wasilewski Kazimierz (ilustrator)
(14)
Dahl Roald (1916-1990)
(13)
Drabik Wiesław (1956- )
(13)
Ochab Janusz (1971- )
(13)
Precigs Katarzyna
(13)
Dziamska Dorota
(12)
Kłos Joanna (graficzka)
(12)
Vandenberg Patricia (1921-2007)
(12)
Vandenberg Patricia (1921-2007). Słoneczny Zakątek
(12)
Collodi Carlo (1826-1890)
(11)
Galewska-Kustra Marta
(11)
Glass Cathy
(11)
Kownacka Maria (1894-1982)
(11)
Kozłowska Urszula (1958-2018)
(11)
Krzyżanek Joanna
(11)
Stadtmüller Ewa
(11)
Włodarczyk Barbara
(11)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(10)
Szuścik Urszula
(10)
Twardowski Jan (1915-2006)
(10)
Alley Robert W. (1955- )
(9)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(9)
Karpiński Marek
(9)
Kotwica Wojciech
(9)
Oklejak Marianna (1981- )
(9)
Supeł Barbara
(9)
Watson Casey
(9)
Wiewiurka Zenon
(9)
Barsotti Eleonora
(8)
Busquets Carlos
(8)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(8)
Fabianowska Małgorzata
(8)
Graham Ian (1953- )
(8)
Jansson Tove (1914-2001)
(8)
Poklewska-Koziełło Ewa
(8)
Sempé Jean-Jacques (1932-2022)
(8)
Bator Agnieszka
(7)
Blake Quentin (1932- )
(7)
Centkiewicz Czesław Jacek (1904-1996)
(7)
Chapman Keith
(7)
Fonfara Andrzej
(7)
Gaff Jackie (1953- )
(7)
Goscinny René (1926-1977)
(7)
Grzegorzewska Barbara (1947- )
(7)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(7)
Just Anna
(7)
Koziej Magdalena (1962- )
(7)
Leszczyc-Sumińska Katarzyna
(7)
Maciejewska Klara
(7)
Rychlicki Zbigniew (1922-1989)
(7)
Sakowicz Agnieszka
(7)
Stanecka Zofia (1972- )
(7)
Szarf Maria
(7)
Łuksza Agata
(7)
Arredondo Francisco
(6)
Auerbach Annie
(6)
Bednarek Justyna (1970- )
(6)
Blade Adam
(6)
Brunstrøm Thomas (1977- )
(6)
Christoffersen Thorbjørn (1978- )
(6)
Chłapowska Teresa (1920-2010)
(6)
Cieśla Hanna
(6)
Cuisin Michel
(6)
Czarkowska Iwona (1970- )
(6)
Czerwińska-Rydel Anna (1973- )
(6)
Dziamska Dorota. Abc origami
(6)
Ganeri Anita (1961- )
(6)
Gordon Thomas (1918-2002)
(6)
Horosiewicz Beata
(6)
Jarocka Mariola
(6)
Karwowska-Wnuczak Julitta (1935- )
(6)
Klebańska Izabella (1959- )
(6)
Kozioł Paweł
(6)
Lewin Aleksander (1915-2002)
(6)
Ludwiczak Bolesław
(6)
Majcher Magdalena (1990- )
(6)
Michalec Katarzyna
(6)
Michałowska Iwona
(6)
Mól Krystyna
(6)
Rok wydania
2020 - 2024
(630)
2010 - 2019
(1352)
2000 - 2009
(922)
1990 - 1999
(304)
1980 - 1989
(82)
1970 - 1979
(10)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1143)
1901-2000
(84)
1945-1989
(30)
1989-2000
(27)
1801-1900
(18)
1901-1914
(4)
1918-1939
(3)
Kraj wydania
Polska
(3292)
Ukraina
(9)
Kiribati
(1)
Niemcy
(1)
Węgry
(1)
Włochy
(1)
nieznany (pol)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(3284)
ukraiński
(12)
angielski
(3)
nieznany (po)
(2)
nieznany (0 0)
(1)
Odbiorca
Dzieci
(402)
6-8 lat
(211)
0-5 lat
(184)
9-13 lat
(167)
Dorośli
(97)
Młodzież
(77)
Rodzice
(61)
14-17 lat
(37)
Szkoły podstawowe
(23)
Nauczyciele
(20)
Psycholodzy
(9)
Logopedzi
(8)
Pedagodzy
(8)
Szkoły wyższe
(6)
Terapeuci zajęciowi
(5)
Nauczyciele przedszkoli
(4)
Przedszkola
(4)
Psychoterapeuci
(4)
Gimnazja
(3)
Klasa 5
(3)
Nauczyciele języka polskiego
(3)
Wychowawcy małych dzieci
(3)
18+
(2)
Klasa 1
(2)
Klasa 4
(2)
Klasa 6
(2)
Lekarze
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
6- 8 lat
(1)
Asystenci rodzin
(1)
Bibliotekarze
(1)
Dorosłe dzieci alkoholików (DDA)
(1)
Dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Klasa 2
(1)
Klasa 3
(1)
Klasa 4.
(1)
Literatura angielska
(1)
Mężczyzna
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele wychowania plastycznego
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Psychiatrzy
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Rodzice adopcyjni
(1)
Rodzice zastępczy
(1)
Socjoterapeuci
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci
(1)
Ukraińcy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(415)
Literatura amerykańska
(113)
Literatura angielska
(105)
Literatura norweska
(58)
Literatura francuska
(37)
Literatura niemiecka
(30)
Literatura kanadyjska
(16)
Literatura ukraińska
(15)
Literatura włoska
(14)
Literatura szwedzka
(13)
Literatura irlandzka
(12)
Literatura duńska
(11)
Literatura hiszpańska
(10)
Literatura belgijska
(8)
Literatura australijska
(5)
Literatura czeska
(5)
Literatura holenderska
(4)
Literatura fińska
(3)
Literatura koreańska
(3)
Literatura nowozelandzka
(3)
Literatura portugalska
(3)
Literatura flamandzka
(2)
Literatura izraelska
(2)
Literatura japońska
(2)
Literatura katalońska
(2)
Literatura szkocka
(2)
Literatura słowacka
(2)
Literatura słoweńska
(2)
Literatura żydowska
(2)
LIteratura ukraińska
(1)
Literatura południowoafrykańska
(1)
Literatura arabska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura buriacka
(1)
Literatura hebrajska
(1)
Literatura katalońńska
(1)
Literatura norewska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka polska
(1)
Nauczyciele
(1)
Temat
Dzieci
(388)
Literatura piękna dla dzieci do 8 l.
(357)
Dziecko
(320)
Literatura piękna dla dzieci 9-10 l.
(272)
Literatura dziecięca polska
(235)
Przyjaźń
(139)
Wychowanie w rodzinie
(111)
Rodzina
(101)
Literatura dziecięca angielska
(94)
Dziewczęta
(88)
Literatura dziecięca amerykańska
(87)
Dom dziecka
(85)
Ojcowie i córki
(75)
Zwierzęta
(72)
Kobieta
(67)
Wydawnictwa dla dzieci
(64)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(55)
Dziecko maltretowane
(53)
Dzieciństwo
(52)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(48)
Tajemnica
(47)
Wychowanie
(45)
Dziecko chore
(43)
Literatura dziecięca kanadyjska
(43)
Młodzież
(40)
Uprowadzenie
(39)
Żydzi
(38)
Biblia dla dzieci
(37)
Dziecko autystyczne
(37)
II wojna światowa (1939-1945)
(37)
Rodzeństwo
(37)
Osoby zaginione
(32)
Poszukiwania zaginionych
(32)
Relacje międzyludzkie
(31)
Uczucia
(31)
Przemoc w rodzinie
(30)
Literatura dziecięca francuska
(29)
Literatura dziecięca
(28)
Literatura dziecięca belgijska
(28)
Miłość
(28)
Śmierć dziecka
(28)
Literatura dziecięca szwedzka
(27)
Roboty ręczne
(27)
Życie codzienne
(27)
Dziecko niepełnosprawne
(26)
Nastolatki
(26)
Trudne sytuacje życiowe
(25)
Śledztwo i dochodzenie
(25)
Boże Narodzenie
(24)
Dziecko trudne
(24)
Policjanci
(24)
Sekrety rodzinne
(24)
Sieroty
(24)
Ucieczki dzieci z domów
(24)
Dziecko z niepełnosprawnością
(23)
Macierzyństwo
(23)
Matki i córki
(23)
Przyroda
(23)
Rodzice
(23)
Wychowanie przedszkolne
(22)
Literatura dla dzieci
(21)
Psychologia dziecka
(21)
Wychowankowie domów dziecka
(21)
Dziecko pozamałżeńskie
(20)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(20)
Małżeństwo
(20)
Opieka nad dziećmi
(20)
Adopcja
(19)
Holokaust
(19)
Literatura dziecięca niemiecka
(19)
Matki i synowie
(19)
Nauka
(19)
Trauma
(19)
Chorzy w rodzinie
(18)
Gry i zabawy
(18)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(18)
Agresywność
(17)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(17)
Literatura dziecięca włoska
(17)
Pamiętniki angielskie
(17)
Prawa dziecka
(17)
Zabójstwo
(17)
Gry i zabawy umysłowe
(16)
Internet
(16)
Origami
(16)
Powieść przygodowa dla dzieci
(16)
Dojrzewanie
(15)
Dorosłe dzieci alkoholików (DDA)
(15)
Język polski
(15)
Literatura polska
(15)
Ludzie a zwierzęta
(15)
Opowiadanie dziecięce polskie
(15)
Papieroplastyka
(15)
Samotne matki
(15)
Bajkoterapia
(14)
Domy dziecka
(14)
Dzieciobójstwo
(14)
Książki dla małych dzieci
(14)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(14)
Psy
(14)
Temat: dzieło
Biblia
(4)
Katarynka
(3)
Król Maciuś Pierwszy
(2)
MasterChef Junior (program telewizyjny)
(2)
Alla vi barn i Bullerbyn
(1)
Avventure di Pinocchio
(1)
Chłopcy z Placu Broni
(1)
Eventyr og historier
(1)
Janko Muzykant
(1)
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
(1)
Psie troski, czyli O wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca
(1)
Sposób na Alcybiadesa
(1)
Tajemniczy ogród
(1)
Temat: czas
2001-
(199)
1901-2000
(193)
1939-1945
(71)
1945-1989
(70)
1701-1800
(61)
1989-2000
(56)
1801-1900
(41)
1918-1939
(26)
1901-1914
(12)
1914-1918
(9)
1401-1500
(6)
1501-1600
(6)
901-1000
(6)
1001-1100
(5)
1301-1400
(4)
1201-1300
(3)
1601-1700
(3)
1939-
(3)
701-800
(3)
801-900
(3)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-
(2)
1101-
(2)
1101-1200
(2)
1201-
(2)
1989-
(2)
2001-0
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
1-100
(1)
101-200
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1701-1900
(1)
1845-1989
(1)
1901-
(1)
1945-
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2000-
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
401-
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-
(1)
901-
(1)
do 801 p.n.e
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(111)
Bergen (Norwegia)
(53)
Niemcy
(23)
Stany Zjednoczone (USA)
(23)
Londyn (Wielka Brytania)
(20)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(19)
Wielka Brytania
(19)
Kraków (woj. małopolskie)
(11)
Anglia (Wielka Brytania)
(8)
Francja
(8)
Łódź (woj. łódzkie)
(7)
Austria
(6)
Świat
(6)
Afryka
(5)
Syria
(5)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(5)
Alabama (Stany Zjednoczone ; stan)
(4)
Berlin (Niemcy)
(4)
Grecja
(4)
Japonia
(4)
Norwegia
(4)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(4)
Teksas (Stany Zjednoczone ; stan)
(4)
Warszawa
(4)
Australia
(3)
Egipt
(3)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(3)
Hiszpania
(3)
Holandia
(3)
Indie
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(3)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; rzeka)
(3)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(3)
Paryż (Francja)
(3)
Rosja
(3)
Stany Zjednoczone
(3)
Syberia (Rosja)
(3)
Szwecja
(3)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(3)
Ukraina
(3)
Włochy
(3)
Yorkshire (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(3)
Amsterdam (Holandia)
(2)
Arktyka (region)
(2)
Dziwnów (woj. zachodniopomorskie, pow. kamieński, gm. Dziwnów)
(2)
Europa
(2)
Irlandia
(2)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Kanada
(2)
Korea Północna
(2)
Maroko
(2)
Nicea (Francja)
(2)
Oksford (Wielka Brytania)
(2)
Opole (woj. opolskie)
(2)
Oświęcim (woj. małopolskie)
(2)
Petersburg (Rosja)
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Praga (Czechy)
(2)
RFN
(2)
Rzym (Włochy)
(2)
Sopot (woj. pomorskie)
(2)
Starożytny Egipt
(2)
Sztokholm (Szwecja)
(2)
Yorkshire (Wielka Brytania)
(2)
ZSRR
(2)
Zabór pruski
(2)
Afganistan
(1)
Akwitania (Francja)
(1)
Aleppo (Syria)
(1)
Ameryka Południowa
(1)
Ameryka Północna
(1)
Antarktyda
(1)
Arizona (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Azja
(1)
Barcelona (Hiszpania)
(1)
Bergamo (Włochy)
(1)
Białoruś
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Bieszczady (góry)
(1)
Boston (Stany Zjednoczone, stan Massachusetts)
(1)
Broniszewice (woj. wielkopolskie, pow. pleszewski, gm Czermin)
(1)
Buriacja (Rosja ; republika)
(1)
Cauterets (Francja)
(1)
Chicago (Stany Zjednoczone)
(1)
Chorwacja
(1)
Cieszyn (woj. śląskie)
(1)
Cleveland (Stany Zjednoczone, Ohio)
(1)
Connecticut (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Crosby (Wielka Brytania, hrabstwo Merseyside)
(1)
Czechy
(1)
Drezno (Niemcy ; okolice)
(1)
Dublin (Irlandia)
(1)
Dumfries (Wielka Brytania ; okolice)
(1)
Fidżi
(1)
Filadelfia (Stany Zjednoczone)
(1)
Filipiny
(1)
Finlandia
(1)
Fjällbacka (Szwecja)
(1)
Florencja (Włochy)
(1)
Gatunek
Powieść
(235)
Powieść obyczajowa
(209)
Publikacje dla dzieci
(176)
Opowiadania i nowele
(175)
Wydawnictwa dla dzieci
(171)
Książki dla małych dzieci
(151)
Poradnik
(108)
Thriller
(96)
Publikacja bogato ilustrowana
(63)
Pamiętniki i wspomnienia
(60)
Kryminał
(59)
Opracowanie
(57)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(48)
powieść dla dzieci i młodzieży
(44)
Literatura dla dzieci
(39)
Praca zbiorowa
(33)
Powieść psychologiczna
(31)
Powieść przygodowa
(27)
Powieść historyczna
(25)
Biografia
(22)
Broszura
(21)
Reportaż
(21)
Antologia
(20)
Wiersze
(18)
Lektura z opracowaniem
(17)
Opowiadanie dziecięce polskie
(17)
Dokumenty dźwiękowe
(16)
Książka obrazkowa
(15)
Monografia
(14)
Romans
(14)
Książka zabawka
(12)
Literatura dziecięca polska
(12)
Wydawnictwa popularne
(12)
Komiks
(11)
Poradniki dla rodziców
(11)
Powieść biograficzna
(11)
Przepisy kulinarne
(11)
Saga rodzinna
(11)
Fantasy
(10)
Książki mówione
(10)
Bajki i baśnie
(9)
Biblia dla dzieci
(9)
Książka dla małych dzieci
(9)
Pamiętniki angielskie
(9)
Wywiad dziennikarski
(9)
Gry i zabawy dziecięce
(8)
Poradniki
(8)
Publicystyka
(8)
Materiały pomocnicze
(7)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(7)
Opowiadania i nowele przygodowe
(7)
Powieść autobiograficzna
(7)
Książka kucharska
(6)
Poezja dziecięca polska
(6)
Przewodniki turystyczne
(6)
Raport z badań
(6)
Audiobooki
(5)
Gry i zabawy
(5)
Książka do wypełniania
(5)
Pamiętniki amerykańskie
(5)
Podręcznik
(5)
Podręczniki dla dzieci
(5)
Rymowanki
(5)
Science fiction
(5)
Antologie
(4)
Biografie
(4)
Fantastyka
(4)
Gry i zabawy umysłowe
(4)
Opowiadanie dziecięce niemieckie
(4)
Pamiętniki polskie
(4)
Podręczniki akademickie
(4)
Poezja dziecięca amerykańska
(4)
Reportaż problemowy
(4)
Romans historyczny
(4)
Sensacja
(4)
Adaptacja literacka
(3)
Esej
(3)
Felieton
(3)
Książki zabawki
(3)
Literatura ukraińska
(3)
Pamiętniki francuskie
(3)
Podręczniki
(3)
Reportaż polski
(3)
Scenariusz zajęć
(3)
Wywiad rzeka
(3)
Anegdoty
(2)
Bajka i baśń
(2)
Encyklopedia dla dzieci
(2)
Encyklopedie dla dzieci
(2)
Gry komputerowe
(2)
Horror
(2)
Książka obrazkowa (picturebook)
(2)
Książka-zabawka
(2)
Książki kucharskie
(2)
Listy
(2)
Literatura dla najmłodszych
(2)
Literatura polska
(2)
Muzyka dla dzieci
(2)
Opowiadania i nowele biograficzne
(2)
Opowiadanie dla dzieci
(2)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(130)
Psychologia
(95)
Historia
(63)
Medycyna i zdrowie
(55)
Socjologia i społeczeństwo
(49)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(43)
Religia i duchowość
(32)
Literaturoznawstwo
(28)
Biologia
(18)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(16)
Kultura i sztuka
(10)
Fizyka i astronomia
(9)
Hobby i czas wolny
(8)
Językoznawstwo
(7)
Rozwój osobisty
(7)
Geografia i nauki o Ziemi
(6)
Kulinaria
(6)
Media i komunikacja społeczna
(6)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(5)
Nauka i badania
(4)
Podróże i turystyka
(4)
Inżynieria i technika
(3)
Transport i logistyka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Ochrona środowiska
(2)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(2)
Styl życia, moda i uroda
(2)
Filozofia i etyka
(1)
3307 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat: • Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych. • Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych. • Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. • Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem. • Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W monografii z zakresu psychologii rodziny autorka ustala, czy Istnieją różnice w nasileniu więzi matki z dzieckiem w okresie prenatalnym w ciążach fizjologicznych i ciążach wysokiego ryzyka. W drugiej grupie uwzględnia dwa typy: ze zdiagnozowanymi wrodzonymi wadami rozwojowymi płodu oraz z innymi zagrożeniami wynikającymi z nietypowego przebiegu ciąży lub choroby matki. Podejmuje także próbę określenia czynników będących predyktorami więzi matki z dzieckiem w okresie prenatalnym w różnych sytuacjach zagrożenia ciąży lub jego braku. * Publikacja jest ważną pozycją ze społecznego punktu widzenia. Porusza rzadko podejmowaną problematykę więzi matki z dzieckiem w okrasie prenatalnym w grupie kobiet będących w ciąży wysokiego ryzyka. Dyskusja na temat uzyskanych wyników prezentowana przez badaczkę jest wnikliwa i dzięki interdyscyplinarnemu myśleniu (psychologiczno-medyczno-filozoficznemu) sprawia, że czytany tekst zyskuje na wartości, może być traktowany uniwersalnie i stanowić źródło wiedzy dla szerokiego kręgu odbiorców. Z recenzji prof. dr hab. Marioli Bidzan
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Podstawowe przesłanie tej publikacji, zawarte w tytule: Poznać, aby pomóc, wpisuje się we współczesny nurt EBP (Evidence-Based Practice) czyli praktyki opartej na dowodach empirycznych. Synchronizacja diagnozy, interwencji i ponownej diagnozy stanowi podstawowy postulat tego opracowania. Rehabilitacja wymaga rzetelnego i trafnego rozpoznania problemu, dlatego punktem wyjścia było wyodrębnienie specyficznych zjawisk życia społecznego (szczególnie rodzinnego i szkolnego), a następnie dobranie stosownych narzędzi diagnostycznych. Aby ten cel zrealizować strukturę analiz uporządkowano w oparciu o schemat: od teoretycznego opisu do praktycznej diagnozy zjawiska. W pierwszej części zaprezentowano ekosystemową perspektywę rozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z Niepełnosprawnością Intelektualną. Uzasadnia ona konieczność diagnozy przestrzeni życia społecznego, a w szczególności rodziny i szkoły. Dlatego w części drugiej, po eksploracji zasadniczych postulatów diagnozy psychologicznej, zaprezentowano charakterystykę szczegółowych problemów w obszarze tych środowisk. Najpierw wskazano na kluczowe zagadnienia adaptacji rodzica do niepełnosprawności intelektualnej dziecka. Następnie przeprowadzono analizy funkcjonowania całego sytemu rodzinnego oraz jego poszczególnych podsystemów (rodzicielskiego i małżeńskiego). Uwzględniono także sytuację psychologiczną rodzeństwa i rolę starszego pokolenia w rodzinie. Do wskazanych w poszczególnych obszarach problemów dopasowano techniki i narzędzia badawcze. Następnie poświęcono uwagę mikrośrodowisku szkolnemu, a w szczególności relacjom z rówieśnikami i nauczycielami. Poznaniu pozytywnych i negatywnych doświadczeń społecznych ucznia ale także jego funkcjonowaniu w obszarze tych relacji mogą służyć zaprezentowane narzędzia diagnostyczne. Publikację wieńczy koncentracja na pomiarze postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych, jako kluczowym wskaźniku egzosytemu. W tym celu zaproponowano narzędzia do pomiaru postaw jawnych (oparte na samoopisie) i ukrytych (oparte na testach). Dziecko z Niepełnosprawnością Intelektualną znacznie dłużej utrzymuje status osoby zależnej dlatego opieka i wychowanie stanowi poważne wyzwanie dla osób i środowisk jego rozwoju. Poznanie jakości i efektywności mechanizmów adaptacyjnych stosowanych przez osoby znaczące w rodzinie, szkole i środowisku otwartym umożliwić może podjęcie działań wspierających, a tym samym przyczynić się do poprawy funkcjonowania dzieci i młodzieży z ograniczonymi możliwościami rozwojowymi. Zapraszam do wspólnej podróży w odkrywaniu tych światów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci. Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
W kwartalniku NIT 2(13) 2014 zamieszczono osiem publikacji naukowych, jedno sprawozdanie z projektu międzynarodowego oraz informację o podręczniku „Higiena produkcji żywności”. Kwartalnik podlega systematycznej modernizacji. Dobrze funkcjonuje elektroniczny system zgłaszania prac i recenzji, a w aktualnym numerze wszystkie publikacje już mają angielskie wersje tytułów tabel i rysunków, w niektórych zaś autorzy podali również angielskie odpowiedniki tytułów wierszy i kolumn w tabelach czy też przetłumaczone na język angielski legendy rysunków. Tym numerem kończymy długą i efektywną współpracę z sekretarzem NIT dr inż. Małgorzatą Janczar-Smugą. W imieniu naszego zespołu, pracowników Wydawnictwa UE i własnym, recenzentów, a także czytelników pragnę Jej podziękować za kilka lat zaangażowanej pracy. Nowym sekretarzem NIT została dr inż. Ewa Biazik. Ponieważ wydanie NIT 2(13) zbiega się z okresem wakacyjnym, zastanówmy się, co składa się na złożony proces wypoczynku. Na początku musimy dotrwać do ostatniego dnia pracy. Gdy to nastąpi, staramy się, przynajmniej częściowo, o niej zapomnieć. Czy w górach, czy nad morzem dążymy do maksymalnego wyciszenia, poświęcamy więcej czasu rodzinie, nawiązujemy kontakt z własnym ciałem, a ci, którzy preferują aktywny wypoczynek, poznają atrakcje turystyczne ojczystego kraju lub innych państw. Po pewnym czasie pojawia się jednak potrzeba jakiejś intelektualnej strawy. Może nią być np. próba znalezienia odpowiedzi na pytania postawione przez autorów w prezentowanym numerze NIT 2(13): Jak kształtuje się jakość handlowa produktów rolno-spożywczych w Polsce? Czym są celulazy i jaką rolę odgrywają w przemyśle żywnościowym? Czy deklarowałabyś/deklarowałbyś chęć nabywania żywności w opakowaniach aktywnych i jednocześnie czy akceptowałabyś/akceptowałbyś zapłacenie za nią nieco większej ceny? Jaka jest wartość odżywcza posiłków przedszkolnych? Czy proponowane zmiany uwarunkowań prawnych ułatwią, czy utrudnią przetwarzanie odpadów komunalnych? Które dzieci – te mieszkające w mieście czy te mieszkające na wsi − lepiej znają zasady prawidłowego żywienia? Czy ekstrakt z zielonej herbaty może znaleźć zastosowanie w produkcji kiełbas drobno rozdrobnionych? Dlaczego wygląd mięśni udowych indyków zapakowanych w folię PA/PE + AF z warstwą antyroszeniową nie zmienia się w okresie przechowywania do 15 dni? Ostatnie dni urlopu poświęcamy na planowanie napisania nowej publikacji do NIT lub innego czasopisma, pamiętając o konieczności zamieszczania cytowań artykułów z poprzednich wydań NIT.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Podręcznik stanowi kompendium najnowszej wiedzy z zakresu dietetyki, leczenia żywieniowego i żywienia klinicznego. Autorami są specjaliści różnych dziedzin medycyny i nauk żywieniowych, którzy w przystępny sposób omówili zagadnienia dotyczące fizjologii przewodu pokarmowego oraz kontroli pobierania pokarmów, żywienia w różnych grupach populacyjnych i stanach fizjologicznych (żywienie niemowląt, dzieci i młodzieży, kobiet ciężarnych i karmiących, osób starszych), leczenia żywieniowego w chorobach metabolicznych (cukrzyca, otyłość, dyslipidemie), układu pokarmowego (choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego, marskość wątroby, przewlekłe i ostre zapalenie trzustki, nieswoiste choroby zapalne jelit, SIBOS), nerek, chorobach nowotworowych, chorobach układu krążenia, alergiach i nietolerancjach pokarmowych, schorzeniach dermatologicznych oraz wybranych chorobach wieku dziecięcego (mukowiscydoza, fenyloketonuria). W książce zawiera również podstawy żywienia klinicznego. Skierowana jest do studentów dietetyki, dietetyków, lekarzy praktyków oraz wszystkich zainteresowanych racjonalizacją żywienia i leczeniem żywieniowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Na rynku brakowało opracowania dotyczącego autyzmu w ujęciu somatycznym. Takie spojrzenie jest często pomijane w postrzeganiu ASD. Osoby autystyczne cierpią z powodu licznych schorzeń takich jak: choroby przewodu pokarmowego, zaburzenia neurologiczne i psychiatryczne, czy genetyczne. Pacjenci z ASD wymagają profesjonalnej terapii i wielodyscyplinarnej opieki. Celem książki jest przedstawienie nowoczesnej i przekrojowej wiedzy na temat stanu zdrowia osób z autyzmem i ich specyficznych potrzeb. Monografia powstała dzięki wieloletniej współpracy wielu wybitnych specjalistów. Treści oparte są na najnowszym piśmiennictwie, wytycznych i doświadczeniu zawodowym zespołu autorskiego. Publikacja jest nieocenionym źródłem wiedzy i wsparciem dla lekarzy neurologów, pediatrów, psychiatrów, szerokiego grona diagnostów i terapeutów pracujących z pacjentami z autyzmem oraz studentów medycyny, psychologii, pedagogiki, logopedii, fizjoterapii, jak również kierunków podyplomowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Doceniona przez specjalistów z dziedzin polityki społecznej i prawa pracy monografia, która przybliża nowy obszar wiedzy z zakresu prawa pracy oraz pozwala na empiryczną ocenę rodzajów polityki stosowanych przez przedsiębiorstwa w problematyce świadczeń rodzicielskich. Podejście zaproponowane przez autorów pozwala na ocenę, jaki może być oczekiwany kierunek zmian w regulowaniu tej sfery stosunków zatrudnienia. Połączenie różnych perspektyw badawczych z istotnością tych badań, ich znaczeniem społecznym, może stanowić przyczynek do rozwoju nauk prawnych i innych nauk społecznych oraz pomóc w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). [Publikacja] dotyczy istotnej kwestii dla pracowników i pracodawców – kwestii rodzicielstwa pracowników, co czyni ich szczególnie wrażliwymi na zmiany na rynku pracy. Zastosowano tutaj metodę, która łączy perspektywę nauk prawnych i innych nauk społecznych, tj. zarządzania i polityki społecznej. Książka jest publikacją wyników badań projektu badawczego i łączy różne perspektywy badawcze. W połączeniu z istotnością tych badań, ich znaczeniem społecznym, interesującym podejściem, może stanowić przyczynek do rozwoju nauki – w tym przypadku nauk prawnych i innych nauk społecznych. (Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Gersdorf) Autorzy przedstawiają również pewne wnioski, które warto rozważyć zarówno jako postulat de lege ferenda, jaki i w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. Kwestie rodzicielstwa są przedmiotem badań nauki prawa od dawna, ale to jedno z niewielu znanych mi badań, które w sposób tak dynamiczny i jednocześnie sprawny łączy różne metodologie naukowe w celu zbadania zakresu jednej z zasad prawa. To istotne novum w badaniach nad funkcjonowaniem prawa pracy. (Z recenzji prof. dr hab. Gertrudy Uścińskiej) ********* The principle of satisfying the living and social needs of the employee in the company's sources of law with respect to parenthood The monograph, appreciated by specialists in the fields of social policy and labour law, introduces a new area of knowledge in the field of labour law and allows for an empirical assessment of the types of policies applied by enterprises in the area of parental benefits. The approach proposed by the authors allows us to assess the expected path of changes in the regulation of this sphere of employment relations. The combination of various research perspectives with the relevance of this research and its social significance can constitute a contribution to the development of legal and other social sciences and help in the practice of business management. ********* Dr hab. Krzysztof Walczak – profesor UW na Wydziale Zarządzania, w Katedrze Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania. Jego zainteresowania naukowe dotyczą fuzji, przejęć, restrukturyzacji zatrudnienia, a także motywacji płacowej i pozapłacowej pracowników. Partner kancelarii C&C Chakowski & Ciszek. Autor i współautor wielu publikacji książkowych, m.in. monografii Europejskie prawo pracy i jego wpływ na ustawodawstwo polskie, Zbiorowe prawo pracy. Komentarz, Komentarz do Kodeksu pracy, Zasady wynagradzania za pracę u pracodawców-przedsiębiorców w świetle autonomicznych źródeł prawa pracy i Prawo pracy (dla sędziów i pełnomocników) oraz licznych rozdziałów w publikacjach wieloautorskich i artykułów. Barbara Godlewska-Bujok – adiunkt na Wydziale Zarządzania, w Katedrze Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania. Jej zainteresowania badawcze dotyczą tworzenia prawa pracy i jego aksjologii, prawa pracy w działaniu, prawa socjalnego i wykonywania pracy przez kobiety. Autorka książki Skuteczność prawa zatrudnienia i komentarza do ustawy o świadczeniach rodzinnych, współautorka komentarzy do kodeksu pracy oraz ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz artykułów z zakresu prawa pracy i prawa spółdzielczego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Nowoczesny podręcznik prezentujący aktualne poglądy dotyczące nie tylko zagadnień ze sfery fizjologii żywienia, lecz także pozwalający dokładnie zapoznać się z fizjologią układu pokarmowego, jego funkcją oraz czynnością mechaniczną i hormonalną. Bardzo szczegółowo omawia podstawowe zagadnienia dotyczące wchłaniania i czynności trawiennej organizmu człowieka, a także fizjologię i czynności tkanki tłuszczowej. Porusza również problem, który jest obecnie wyzwaniem cywilizacyjnym, czyli regulację masy ciała. Autorzy omówili również zagadnienia związane z fizjologią i rolą mikrobioty. Duża część publikacji została poświęcona jakości żywienia w różnych okresach życia człowieka, a także zasadom żywienia u osób aktywnych fizycznie, sportowców i u dzieci w wieku rozwojowym. Ciekawym fragmentem książki jest przedstawienie roli nowych elementów diety, coraz powszechniej włączanych do codziennego menu, np. nasion chia, jagód goji, zielonej kawy, morwy białej, które podniesiono do rangi prozdrowotnych składowych pożywienia. Książka, omawiająca dokładnie rolę poszczególnych składowych osi pokarmowej, z pewnością będzie służyć nie tylko studentom wydziałów lekarskich, dietetyki i fizjoterapii, lecz także lekarzom i dietetykom.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
E-book "Komunikacja międzyludzka. Słuchaj, mów, obserwuj" to bogate źródło wiedzy na temat komunikacji werbalnej, niewerbalnej oraz aktywnego słuchania. Przeznaczony dla tych, którzy chcą poprawić swoje umiejętności komunikacyjne w życiu prywatnym i zawodowym. Znajdziesz w nim trzy szczegółowe rozdziały, test oceniający umiejętność aktywnego słuchania oraz praktyczne ćwiczenia. Doskonałe narzędzie dla szkoleniowców, wykładowców, psychologów, pedagogów i każdego, kto pragnie pogłębić swoją wiedzę z zakresu komunikacji. Idealny do samorozwoju, a także jako punkt wyjścia do bardziej zaawansowanych szkoleń.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Janusz Reykowski: Przemoc a realizacja celów grupowych: perspektywa makropsychologiczna [Violence as the recurring means of reaction in group conflicts: Societal perspective], doi 10.7366/1896180020174101, s. 112–129; Paulina Szostek: Zazdrość romantyczna: kluczowe koncepcje teoretyczne i narzędzia pomiaru [Romantic jealousy: Main theoretical conceptions and measurement instruments], doi 10.7366/1896180020174102, s. 130–141; Robert Balas, Joanna Sweklej: Rola procesów asocjacyjnych i formułowania sądów w nabywaniu i ekspresji postaw [The role of associative and propositional processes in attitude acquisition and expression], doi 10.7366/1896180020174103, s. 142–155; Andrzej Falkowski, Maria Sidoruk-Błach: Siła cech negatywnych w kształtowaniu się podobieństwa: implikacje dla budowania wizerunku marki miasta [The strength of negative features in shaping similarity: Implications for creating the brand image of a city], doi 10.7366/1896180020174104, s. 156–165; Aleksandra Pilarska, Anna Suchańska: Problem adaptacyjnej wartości empatii w kontekście jej związków z poziomem organizacji osobowości [The adaptive value of empathy in the context of its relation to the personality organization level], doi 10.7366/1896180020174105, s. 166–174; Nina Ogińska-Bulik, Magdalena Kobylarczyk: Rola zasobów osobistych i społecznych w kształtowaniu poczucia jakości życia u nastolatków – wychowanków domów dziecka [The role of personal and social resources in the development of a sense of the quality of life in adolescents-children’s homes], doi 10.7366/1896180020174106, s. 175–184. Metody [Methods] Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala typów przywiązania do miejsca według typologii Davida M. Hummona (1992): ustrukturyzowana jakościowa metoda badania przywiązania do miejsca zamieszkania [Type of Place Attachment Scale based on Hummon’s (1992) typology: A structured qualitative method of place attachment measurement], doi 10.7366/1896180020174107, s. 185–204; Gabriela Czarnek, Piotr Dragon, Paulina Szwed, Bogdan Wojciszke: Kwestionariusz przekonań politycznych: własności psychometryczne [Political Beliefs Questionnaire: Psychometric properties], doi 10.7366/1896180020174108, s. 205–222; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relations: Introductory verification of the concept and measurement method], doi 10.7366/1896180020174109, s. 223–239.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej